Nii nõustajad kui ka vabatahtlikud nendivad, et endiselt teevad lastele muret just vaimset tervist puudutavad teemad ning kuhugi ei ole kadunud ka koolikiusamine.

Just sellepärast ongi SOS Lasteküla loonud anonüümse vestluskeskkonna, mis kannab nime SOVA. SOVA-s on lastel ja noortel võimalik anonüümselt kirjutada oma muredes koolitatud spetsialistidele. 

Kui Sinul on mure, millest tahaksid rääkida või tead kedagi, kellel oleks SOVA-st abi, siis külasta SOVA chatti SIIT ja jaga kindlasti infot ka tuttavatele. SOS Lasteküla ennetustegevus – nagu ka SOVA chatt – saab toimida tänu annetajate toetusele. Aita meid, et saaksime aidata teisi! Hakka annetajaks, lisainfo leiad SIIT

Tegime juttu SOVA chati nõustajaga, kes on andnud oma panuse juba selle avamisest saadik. Loe, mis on tema lugu ja kuidas tema näeb praegust pilti oma vaatenurgast. 

SOVA.ee chat nõustaja Nele-Brit Nummu

Millal kuulsid esimest korda SOVA-st? 

Ma kuulsin SOVA-st esimest korda juba 2021. aasta sügisel, kui meie Tallinna Ülikooli vilistlasgruppi ilmus selle kohta kuulutus. Koheselt andsin endast märku, et tahan selles projektis kaasa lüüa ja kandideerisin. Esialgu kandideerisin vabatahtlikuks, aga intervjuu ajal SOS Lasteküla ennetustöö koordinaator Sirli Arro arvas, et sobin pigem nõustajaks.

Kas Sa oled varem sotsiaalvaldkonnaga või laste abistamisega kokku puutunud? 

Igapäevaselt ma lastega ei tööta, vaid olen tegev personalivaldkonnas ja tegelen täiskasvanute muredega. Puutun igapäevaselt kokku inimeste aitamisega natukene teistmoodi kui nõustaja rollis olles.

Milline näeb välja keskmine nõustaja päev?

See on alati väga erinev. Palju oleneb laste aktiivsusest – näiteks ka see mõjutab, kas on koolivaheaeg või mitte. Kui tuleb korraga mitu last, võtan mitu vestlust korraga ja püüan kõigile olemas olla. Oluline on teada, kelle poole pöörduda või kust lisainfot otsida, kui on mõni spetsiifiline mure, mille osas on vaja oma teadmistele lisa.

Mis on SOVA nõustajana Sinu jaoks kõige keerulisem? 

Keeruline on lahti lasta juhtumitest, kus tunnen, et laps toetub sel hetkel üksnes minule. Mure ei pruugigi olla keeruline, kuid kui saan aru, et sel hetkel olen vaid mina see üks pidepunkt, kellele laps tugevalt toetub, siis on raske. Meie kokkupuude jääb tihtilugu vaid üürikeseks ja põgusaks.

Minult on chatis küsitud, et kas olen ka homme olemas, et laps saaks just minuga rääkida. Lapsel tekib personaalne kontakt ja usaldus, mille puudumiseta, on psühholoogiliselt raske toime tulla.

Kui kaua oled sa nõustaja olnud? 

Olen nõustaja olnud algusest saadik, kui SOVA chat avati 2022. aasta märtsis.

Mida on lapsed öelnud Sulle peale vestlust?

Lapsed ütlevad igasugu asju – see on see lapse suu. Enamjaolt ütlevad ikka lihtsalt “aitäh.” Hea emotsiooni tekitavad olukorrad, kui laps tuleb esialgu hoiakuga, et ta niikuinii ei saa abi, aga vestluse lõpus jõuab järeldusele, et polnud midagi hullu ja sai täpselt sellist abi, mida vajas. Kellegi chati usku pööramine on hea tunne, sest see kinnitab meie chati olulisust ning enesetunnet, et lapsed saavad abi. 

Tead Sa mõnda lugu, kuidas on läinud lapsel, kes on varem SOVA kaudu abi saanud? 

Eks me ikka teame nendest, kes on meie tihedamad külalised. Tean, et ühel lapsel oli suuremat sorti uneärevus. Tegime temaga konkreetse plaani, mida ta teha võiks ja palusin tal tagasi tulla ning mulle teada anda, kuidas plaan sujus. Laps tuli tagasi ja ütles: “Proovisin meie plaani ja ma pole ammu nii hästi maganud, suur-suur aitäh!”

Millised on tavalised teemad, mida SOVA nõustaja lahendab ja millele abi pakub? 

Kõik mis puudutab vaimset tervist – ärevus, hirmud, kahtlused. Muidugi on ka probleemiks inimeste vahelised konfliktid perega, sõpradega ja koolikiusamine. 

Kui on vähe süngemad juhtumid, kas need mõjutavad Sind kuidagi emotsionaalselt? Mis sa selle jaoks teed, et nendest emotsioonidest vabaneda? 

Eks nad ikka mõjutavad, kui mõnikord on keerulised vahetused. Mõtestan omale, et mina olengi nende jaoks see tugi, kellega laps oma muredest rääkida saab. Vabal ajal proovin mitte mõelda nendele teemadele. Arvan, et ühel heal nõustajal peab olema emotsionaalne empaatiline pool – see pole lihtsalt töö, vaid kutsumus, et lapsi aidata. Sportimine ja magamine aitavad väga palju – saab mõtted eemale ja puhkus on oluline!

Kui oluline kanal on Sinu arvates SOVA laste jaoks?

Väga oluline! Sellest võiksid õpetajad koolides rääkida ja lapsi julgustada SOVA kasutama. Lapsed ise ütlevad ka, et see on väga oluline vahend ja see on mugav kasutada. Suurt positiivset rolli mängib anonüümsuse tunne, kus keegi ei anna hinnanguid ja laps saab rahus ennast tühjaks rääkida.

Kuidas lapsi julgustada rohkem oma muredest rääkima? 

Peaksime olema üldiselt nii vanemate, sõprade ja vendade-õdedena üksteise ning laste vastu sallivamad ja mitte hukka mõistma, kui laps eksib või ennast kuidagi viisi emotsionaalselt väljendada püüab. Süstida lapsele julgust, et olla avatum ja rääkida oma muredest. 

Ajalugu on näidanud, kui laste poolt jälgitud mõjuisik inimene ütleb, et SOVA chat on hea, siis on rohkem abiotsijaid. Arvan, et koolides võiks sellest rääkida ning olen ka mõelnud, et võin oma kooli rääkima minna SOVA.ee-st ja mida mina seal teen.

Tahad Sa midagi lõpetuseks öelda? 

Kõik spetsialistid, kes meil SOVA-s on, on läbinud koolitused ja spetsialiseerunud selles valdkonnas. Igaüks kohe nõustajaks ei saa, vaid tuleb läbida treening ning omada vastavat haridust. See teeb SOVA chatist turvalise ja usaldusväärse keskkonna, mis tekitab ka lastes ja laste tugisüsteemides kindlustunnet.

SOS Lasteküla tänab kõiki vabatahtlikke, nõustajaid ning otseloomulikult annetajaid, tänu kellele selline üllas projekt ilusti töötab!

SOVA.ee chati nõustaja Nele-Brit Nummu: “Õpetajad võiksid koolides rääkida SOVA-st ja julgustada lapsi seda kasutama.”